
Літературний дайджест
Путівник по Києву — з Ірванцем і Андруховичем
У видавництві LPMedia вийшла книжка «Киев: фотография напамять»— звідстороненим поглядом намісто (найчастіше— поглядом приїжджих). Десять різних авторів. Десять різних доль іпричин, щоб любити або «нелюбити» столицю.
Про Київ написано, розказано, проспівано ой як багато. І, мабуть, докопатися, «скільки» всього видано про нього (з часів започаткування друкарства), можна, зайшовши до однієї з бібліотек. Переважно це історичні видання, путівники, фотоальбоми. Усі вони, швидше, позитивні й слугують рекламою «матері міст руських».
Але не цей збірник... «Як тебе не любити, Києве мій» - рядки з пісні, відомі всім киянам, служать лейтмотивом збірника й перефразовуються, оскільки на запитання «чому» або «за що не люблю» можна відповісти досить витончено.
Наприклад, у Юрія Андруховича вочевидь «особисті рахунки» до мегаполіса. Для нього Київ - неначе «місто-вбивця». Убивця мови, культури, друга... Нічого дивного. Якщо в його пам´ять вкарбувався приїзд до Києва після смерті товариша. Цей день йому здався «днем м´яса»: «Біля станцій метро, імпровізованих базарів, на сходах, у скверах, і посеред подвір´їв якісь люди продавали м´ясо. З оббитих білою бляхою, схожих на каталки столів, розрубували кусні, трощили кістки, над ними кружляли тополиний пух, оси й мухи, був червень, була липкість і задуха, смертельний київський пил висів у повітрі й осідав на лотках, на мертві туші, на обличчя продавців та покупців, але всі вони продовжували діловито й розмірено робити своє - розчленовувати, зважувати, принюхатися і прицінюватися».
Цитовані фрагменти відчуттів міста упорядники делікатно віднесли до розділу «Сни». Хоча в самого Андруховича ця частина називається цілком реалістично «Мала інтимна урбаністика». Нею й починається збірка.
Цим-таки відомим автором збірник і закінчується: «Град Кобрин» - так озаглавлено останній розділ на честь випадкової нічної знайомої повії, в якої на плечі було татуювання - кобра. «Пройшовшись» по Києву своїми дружніми й історичними віхами, Андрухович найбільше печалиться від спогаду про те, що 1986 року зняли трамвайну одноколійку, човник номер вісім, який їздив уздовж Ботанічного саду по вулиці Толстого.
У своїх «снах» про Київ вторить йому Олександр Ірванець. Місіонерський сон заніс його спочатку до Львова. У чаклунський підвал, де за нічліг із нього взяли послугою за послугу: він мав допомогти позбутися смердючого згортка, в якому розкладалася «Українська ідея». Тобто він або його герой (сон від першої особи) має вивезти й поховати «ідею»: не десь дорогою, а неодмінно в Києві.
Один із авторів збірника, латвійсько-російський письменник Андрій Льовкін стверджує, що «Киев - место, где все ощущают себя телом». Свою теорію «Телология» він усвідомлено викладає суржиком. Цим відчуттям відведено в книжці спеціальний розділ - «Пространство и тело». Є в ньому й саме тіло. Про нього - безликого жмурика - з іронією пише у «Весне в Полицейском садике» Олів´є Лерик. У ньому начебто міліціонерові Івану Паньку дано спецзавдання: зняти з гілки повішеного і доправити його до міліцейської дільниці... Але транспорту для виконання такого завдання начальство не виділяє. І доводиться Івану викручуватися власними силами. Що він і робить, перевозячи небіжчика в переповненій маршрутці, лякаючи пасажирів та переплачуючи водієві за незручності.
На тлі всіх цих урбаністичних жахів зовсім інакший вигляд має ідеалістична історія «Телефонна елегія» киянки Євгенії Кононенко. Герої історії - він і вона, люди похилого віку, які зустрілися через років сімдесят у нотаріальній конторі. Їх привезли діти для оформлення дарчої на квартиру. Цю пару батьки розлучили в дитсадівському віці. І ось тепер вони, малорухомі, кожен на своєму кінці дроту, згадують «свій Київ», скверик, лави, дорослішання, зміни в житті, поєднані з війною, переїздами та їх тривалою незустріччю... Незустріччю - від розбіжностей (у часі та місці).
Ідея збірника чудова. Він показав «одне місто» - у безлічі осіб, відображень і відчуттів... Місто, в якому одні живуть, інші проживають, а ті - просто «проїздом».
Любов Журавльова